Startupy sú novinka. Ešte stále. Takéto firmy nezačínajú ani na zelenej lúke, ale z idey, ktorá azda raz dokáže zarobiť. Hoci mnohé vznikli z vlastnej potreby niečo si uľahčiť alebo z dlhej chvíle, prípadne kvôli zárobku, jedno majú spoločné – v úvode potrebujú peniaze na rozbehnutie. Ako dnes financovať slovenský startup?

Startupy majú spoločné aj ďalšie veci. Priemerný vek zakladateľov takýchto firiem klesá napriek tomu, že vekový priemer populácie rastie. Dobré biznis idey sa teda rodia v prostredí mladých ľudí bez akejkoľvek alebo len s minimálnou možnosťou dlhodobo financovať svoj projekt. Každoročne pribudne aj na Slovensku niekoľko desiatok nových startupov, zväčša z internetového a mobilného prostredia. Prezentujú sa na spoločných startup podujatiach či fórach. Väčšinou ide o prezentácie tých, ktorí si založením startupu prešli, alebo tých, ktorí dokážu v takejto situácii pomôcť. Koľko peňazí takýto projekt potrebuje a ako je najvýhodnejšie ho financovať? Podľa portálu Programujte.com existujú štyri druhy služieb, ktoré sa podpisujú pod výdavky spojené so startupom. Právne záležitosti, outsourcing, marketing a priestory. To všetko bez platov zamestnancov. Keďže startup vzniká zo snahy jeho zakladateľov projekt rozbehnúť, je táto položka na poslednom mieste.

PRE JEDEN MOMENT. Ani lepší nápad totiž nie je automaticky zárukou úspechu. To si uvedomujú najmä investori, ktorých chce startup osloviť. Koľko peňazí projekt potrebuje, je pre skúsených investorov pritom často tá posledná vec, ktorá ich zaujíma. Mieria na cieľ –či je dostatočne veľký na to, aby ho nový startup trafil a investíciu aj vrátil. Podľa Ivana Štefunka, šéfa spoločnosti Neulogy, ktorá sa špecializuje na podporu nových startupov a firiem, je dôležité, aby mladí inovatívni ľudia vedeli, kedy ich projekt zarobí peniaze, a teda kedy ho predajú strategickému partnerovi. Pre mnohých startupistov je tento moment ťažko definovateľný a vydržať financovať projekt, až pokým dosiahnu praktické výsledky, nemusí byť mnohokrát reálne. Prípadom, kedy to funguje ako hodinky, je podľa I. Štefunka český programátor Roman Staněk, ktorý svoj prvý startup predal za jeden milión dolárov, druhý za desať miliónov, tretí za sto miliónov. „Nikto nepochybuje, že ten ďalší predá za jednu miliardu,“ dodáva I. Štefunko.

02.04.2013 / Radovan Žuffa , Alexander Mravčák