Otázka, prečo na Slovensku neexistuje rizikový kapitál, mala dlho jednoduchú odpoveď: lebo chýbajú projekty, začínajúce firmy – start-upy. A na dotaz, prečo v krajine chýbajú start-upy, bolo zasa prosté vysvetlenie: pretože nie je rizikový kapitál. Ale zdá sa, že sa tento začarovaný kruh začína rozpadať.

Raketový štart

Keď sa TREND v septembri venoval biznis anjelom a start-upom (TREND 36/2011), ešte neboli signály, že by projekt dvoch programátorov TouchQode, ktorý mal možnosť predstaviť sa a hľadať podporu v Silicon Valley, nemusel byť jedinou lastovičkou začínajúcich slovenských inovatívnych biznis projektov s podobným osudom.

Ale s trochou zveličenia sa dá povedať, že minuloročná jeseň zmenila „ekosystém“ okolo inovatívnych projektov. A to vďaka dvom nedávnym podujatiam venovaným práve start-upom – súťažiam Startup Awards.sk a Vyhrajte investora. V prvej súťažilo 37 inovatívnych firiem. Z nich sa do finále dostalo desať. Z tých porota vybrala štyri víťazné, ktoré získali od agentúry SARIO štvrťročnú stáž v inkubátore podnikateľských start-upov v Silicon Valley. Ľudia zo start-upu Nicereply, ktorý pomáha podnikateľom merať, ako sú zákazníci spokojní s tým, ako im firma odpovedá, sú už v USA. Rovnako ako ich kolegovia z projektu CoverPage, ktorý ako súčasť firmy Monogram vyvíja a dodáva softvér na vydávanie periodík v appleovských iPadoch. Konkrétne v inkubátore Plug and Play Tech Center, kde ďalej pracujú na svojich projektoch tak, aby boli schopní osloviť investorov. O pár mesiacov poputuje do tohto inkubátora aj výrobca softvéru na sledovanie ubehnutých kilometrov pre smartfóny WorkInField a portál spájajúci spoločnosti a študentov Studentive.com.

Najmä posledný projekt má za sebou raketový štart. Na svojej idei dať študentom šancu podieľať sa na firemných projektoch, z ktorých si potom podnik môže vybrať šikovných spolupracovníkov, začal česko-slovenský tím pracovať nedávno. Prvýkrát ho prezentovali na bratislavskom Startup weekende v októbri 2011. O mesiac vyhrali cestu do Silicon Valley.

Napálení investori

Riaditeľ Slovenskej asociácie rozvojového kapitálu (SLOVCA) Ivan Jakúbek tvrdí, že sú tri typy ľudí: tí, ktorí veci robia. Tí, ktorí tomu pomáhajú. A tí, čo sa čudujú.

Tento manažér riadi pre Enterprise Investors, najväčšiu private equity skupinu v strednej a východnej Európe, slovenský a český trh a už ho nebavil stav, v ktorom nemá milióny z fondu kam umiestniť. „Je tu príliš málo podnikov, čo súvisí s nízkou ochotou podnikať. A začína sa to pri start-upoch, lebo ak nie je začínajúca firma, nie je ani väčšia,“ sťažuje sa. Preto s kolegami zo SLOVCA na konci roka uskutočnili druhú zo spomínaných súťaží podnikateľských nápadov: Vyhrajte investora. Jej výherca dostal možnosť získať milión eur od Slovenského rastového a kapitálového fondu (SKRF), v ktorom má väčšinový podiel Národná agentúra pre rozvoj malého a stredného podnikania. Vyhrala ju slovensko-poľská firma Morgaw, ktorá začala vyvíjať a vyrábať inovatívne sedadlá na bicykle. Boris Kostík, ktorý riadi portfólio investície SKRF a je zároveň associate directorom slovenskej pobočky investičnej banky Wood & Company, pre TREND potvrdil, že s Morgawom už rokuje o investícii.

Vo svete je bežné, že sa začínajúce podniky uchádzajú o kapitál, ktorý by ich firmu „vystrelil“ do vyšších biznis mét, a teda rýchlejšie k ziskom. Venture, teda rizikový kapitál, neznamená iba peniaze na podporu rastu, ale aj sieť odborníkov, ktorí môžu poradiť, priniesť skúsenosti, mentoring a, samozrejme, infraštruktúru. Na oplátku chcú investori obyčajne okrem podielu na vlastníctve aj prednostné právo pri prípadnej likvidácii podniku či právo veta pri kľúčových rozhodnutiach. Už na začiatku je obom stranám jasné, že sa jedného dňa musia rozlúčiť. Lebo investori hľadajú príležitosti, kde môžu zarobiť násobky svojich investícií, nie podnikanie na veky.

Ivan Štefunko, zakladateľ firmy Neulogy, ktorá pomáha start-upom a vyhľadáva mladých podnikavcov s projektmi, hovorí, že venture investori vedia, že im vyjde tak jedna až dve investície z desiatich. Za takéto vysoké riziko hľadajú veľký rastový potenciál. „Naproti tomu klasické private equity idú do istých fungujúcich biznisov, ktoré rozvíjajú alebo reštrukturalizujú,“ tvrdí. S tým, že princíp lacno kúpiť a draho predať je rovnaký u oboch skupín investorov. Výnos je však iný. Preto aj keď sa start-upom môže nazvať aj nový stánok s občerstvením v podchode, investori vnímajú ako start-up začínajúci podnik s inovatívnou a novou biznis ideou.

Pod lupou

Teória hovorí, že pre inovatívne podniky by mal vhodné podmienky vytvoriť v prvom rade štát, a to konkrétne právnym rámcom pre vznik inovácií.

Konzultant zo spoločnosti Neulogy Jaroslav Ľupták hovorí, že v tomto zašli momentálne do extrému v Čile. Tam dávajú každému start-upu 60-tisíc eur bez toho, aby štát chcel podiel vo firme.

Ďalším významným faktorom pre start-upy je dopyt po inováciách. Aby ich mal kto kúpiť, a teda zaplatiť. Biznis anjeli – jednotlivci alebo organizácie, ktorí investujú do start-upov na začiatku, hľadajú na Slovensku najmä nápady s potenciálom preraziť do zahraničia. Slovenský trh je totiž veľmi malý, navyše konzervatívny. Podľa J. Ľuptáka sa zo zahraničia do krajiny postupne začínajú vracať špičkoví výskumníci z rôznych oblastí. A peniaze sa čoraz viac koncentrujú na projekty s najväčším potenciálom.

Neoddeliteľnou súčasťou fungovania start-up ekosystému sú centrá pre transfer technológií, inkubátory či komunitné platformy ako napríklad slovenská iniciatíva Start-up camp či európska Start Europe. Ale aj ďalšie, ktoré zjednocujú ľudí s biznis nápadom. Navyše na tieto platformy chodia prednášať, posudzovať projekty a radiť veteráni biznisu –ľudia, ktorí úspešné biznisy vybudovali. Motajú sa tam aj investori a biznis anjeli. Je fakt, že až polovica projektov, ktoré získali rizikový kapitál, sa pod lupu investorov dostala vďaka osobným kontaktom. Základom toho, aby na Slovensku vôbec vznikali firmy, je podľa I. Jakúbeka najmä prebudenie podnikateľského ducha v mladých: „Radšej idú pracovať na teplé miesto do veľkej korporácie. Ale keď nezačnú podnikať v mladom veku, sotva sa k tomu dostanú, keď budú mať hypotéku a deti.“ J. Ľupták tvrdí, že väčšina start-upov krachne alebo nedosiahne svoju víziu zo začiatku. „Ale taký je život,“ dodáva.

Ani výhercovia súťaží ako Startup Awards.sk či Vyhrajte investora nemusia konkurenčný boj prežiť. Čo je však dôležité, ukazujú ostatným váhajúcim podnikateľom, že sa to dá. I. Štefunko je presvedčený, že súťaže a príbehy mladých firiem podporili ďalších podnikateľov ukazovať svoje projekty. „Teraz nám chodia do súťaží nové v oveľa väčšej miere. Zdá sa, že sa podarilo rozhýbať inovatívnu podnikateľskú kultúru,“ teší sa.

Dobré nápady na okolnosti nehľadia

Kríza nekríza

Argument, že sa neoplatí zakladať si firmu v turbulentnom ekonomickom období, pravdepodobne neobstojí. Ivan Jakúbek, riaditeľ Slovenskej asociácie rozvojového kapitálu (SLOVCA) a viceprezident Enterprise Investors pre Slovensko a Česko, hovorí, že dobré nápady nerešpektujú ekonomický vývoj. Ako príklad dáva firmy ako Honda, Intel či Starbucks. Tie prerazili práve v období energetickej krízy v sedemdesiatych rokoch. Na prelome milénia – keď praskla takzvaná dot.com bublina – to zasa boli PayPal, LinkedIn. A v čase prepuknutia finančnej krízy – na jeseň 2008 – vznikol napríklad otec všetkých zľavových portálov Groupon.

Zakladateľ Andrew Mason si tento model odskúšal najprv v Chicagu. Potom dostal milión dolárov od venture capital investora – na jar 2010 investovala do Grouponu skupina Digital Sky Technologies. A on dostal šancu rozšíriť biznis do celého sveta. Vtedy prijímal 250 zamestnancov mesačne a hovoril im, že dobyjú svet za dvanásť mesiacov. „Podarilo sa im to za osemnásť. Je na viac ako 150 trhoch v Severnej Amerike, vyše stovke trhov Európy, Ázie a Južnej Ameriky a má vyše 35 miliónov používateľov,“ vyratúva I. Jakúbek s tým, že v novembri pri prvotnom upísaní akcií (IPO – Innitial Public Offering) firmu investori ocenili na 14 miliárd dolárov. Dočká sa takéhoto biznis príbehu aj Slovensko? Možno raz. Ale je k tomu určite bližšie ako pred pár rokmi.

Kým sa začne hľadať investor

Pokiaľ nemá firma tržby, netreba zháňať investora Treba držať dole náklady Investor nie je móda, ale páka biznisu Pozor na investorov bez peňazí – bublinári hladia ego a chcú sa zadarmo dostať do firmy Treba hľadať „smart money“– nielen peniaze, ale aj cenné rady, mentoring a kontakty Prospeje mať s investormi spoločný jazyk – rozumieť finančným výkazom Investor vkladá peniaze do ľudí, firma je až na druhom mieste

PRAMEŇ: prezentácia Petra Vidoviča, konferencia Od nápadu k profitu – Financovanie inovácií a rastu, SLOVCA 2011

© 2012 TREND Holding, spol. s r.o.

Zdroj: http://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2012/cislo-5/start-upy-ozivaju-konecne.html