Súťaž Podnikateľský nápad Slovenska, ktorú vyhrali vlani autori systému ProfitUp, organizuje Združenie mladých podnikateľov Slovenska (ZMPS). Pred pár dňami bol vyhlásený jej druhý ročník. O súťaži pre Profit porozprával predseda združenia Ján Solík.

Nakoľko súťaž oslovuje nádejných podnikateľov?

Záujem výrazne prekonal naše očakávania. Už v prvom ročníku sa nám podľa počtu prihlášok podarilo zorganizovať najväčšiu podnikateľskú súťaž na Slovensku. Iné mávajú pár desiatok účastníkov, do tejto sa prihlásilo takmer tristo. Zjavne sme trafili do čierneho. Viacero súťaží oceňuje podnikateľov za dosiahnuté úspechy, ale súťaž so zameraním na budúcich podnikateľov a pripravované realizácie tu chýbala.

Z akých sektorov boli súťažné nápady?

Takmer zo všetkých: služby, cestovný ruch, energetika, poľnohospodárstvo, strojárstvo. Najviac ich však bolo+ z IT – takmer tretina.

Čo vás pri tejto pomerne mladej skupine podnikateľov najviac prekvapilo?

Musím povedať, že sme nečakali taký počet skutočne kvalitných prihlášok. Mnohé nápady boli postavené dokonca na predchádzajúcom výskume či existujúcich patentoch.

Mali prihlásené nápady šancu uplatniť sa hneď alebo potrebovali ešte veľa práce?

Zhruba každý piaty bol reálny a stál za ním primerane skúsený tím, ktorý už niečo pre realizáciu urobil. Zvyšné nápady boli v plienkach a vyžadovali si veľa času a energie, aby sa posunuli od myšlienky k skutočnému podnikaniu.

Hlavnou cenou bola reklamná kampaň za stotisíc eur. To však určite nie je všetko, čo mladí podnikatelia v rámci takejto súťaže mohli získať.

Piati finalisti dostali možnosť konzultovať s poprednými firmami svoje podnikateľské plány, obchodný model, mohli si vybrať koučing či poradenstvo v oblasti marketingu. Združenie mladých podnikateľov Slovenska má však aj ďalšie aktivity na podporu podnikania. Mnohí zo súťažiacich sú s nami stále v kontakte a zapájajú sa do nich.
Podnikateľský nápad roka odštartoval teda úspešne. Naším cieľom bolo vytvoriť súťaž, ktorá bude akcelerátorom pre biznis nápady mladých ľudí a spopularizuje podnikanie v tejto skupine. Vzhľadom na počet prihlášok, medializáciu a úspech víťazov sme hneď v prvom ročníku prekonali očakávania. To by však nebolo možné bez podielu firiem, ktoré u nás patria k lídrom v biznise a veria, že podpora domáceho podnikania je najlepšia cesta k prosperite Slovenska. A zároveň vedia, že aj ich budúcnosť závisí od úspechu budúcej generácie slovenských podnikateľov.

Zmení sa niečo v súťaži tento rok?

Zmien bude niekoľko. Prvou je hlavná cena. V roku 2012 to bola reklamná kampaň za stotisíc eur, ktorej kreatívnu časť vytvorila pre víťazov Agentúra roka a priestor poskytli partnerské médiá. V tomto ročníku je hlavnou cenou balík služieb, ktorý zahŕňa reklamnú kampaň, právnea ekonomické poradenstvo, konzultácie v internetovom marketingu a súčasťou hlavnej ceny bude aj peňažná výhra. Nezmení sa však skutočnosť, že tieto služby poskytnú finalistom firmy, ktoré patria k špičke vo svojej oblasti.
Druhou zmenou je spojenie Podnikateľského nápadu roka so súťažou Vyhrajte investora, ktorú v minulosti organizovala Slovenská asociácia rozvojového kapitálu. Súčasťou výhry teda bude aj možnosť rokovať s investormi a získať financovanie pre kapitálovo náročnejšie nápady.
Nuž a vďaka podpore vydavateľstva Trend Holding a Enterprise Investors sme pripravili ešte jednu zmenu. Keďže mladým podnikateľom často okrem skúseností chýbajú aj potrebné kontakty, umožníme im rozšíriť si ich. Výsledky súťaže budeme vyhlasovať na rovnakom podujatí ako víťazov súťaže najdynamickejšie rastúcich firiem Diamanty slovenského biznisu. Vychádzajúce podnikateľské hviezdy sa tak budú môcť stretnúť s majiteľmi firiem, ktoré zažívajú v súčasnosti najväčší rozmach. Či a ako dokážu túto príležitosť zužitkovať, to už bude na nich.

27.05.2013 | Vladimíra Bukerová