Odborná porota zložená prevažne zo zástupcov reklamnej, investorskej, finančnej, mediálnej branže rozhodla na svojom stretnutí 13. augusta 2013 o nasledovnom shortliste finalistov Podnikateľského nápadu roka 2013. Z množstva kvalitných nápadov, ktoré boli prihlásené v tomto roku vybrala 11. finalistov, ktorí prídu svoje nápady predstaviť osobne a budú konfrontovaní s doplňujúcimi otázkami porotcov.

Finalisti Podnikateľského nápadu roka 2013

Meno a priezvisko finalistu Názov nápadu
Ondrej Galbavý
Peter Demčák, Miroslav Šimek, Veronika Štrbáková
Speekle
Jozef Žemla, Viktor Reviliak CulCharge
Peter Lichý CUT WIRE
Zuzana Krnáčová
Miroslava Kubaská, Soňa Otiepková, Štefan Starinský, Andrej Coplák
villo.in
Martin Jaríček Grid Light
Miroslav Suďa, Anton Tomáš PICK BY LIGHT
Jozef Kováč 7Segments
Rastislav Tribula Čistič autokobercov
Pavol Práznovský Obojstranná fľaša pre nápoje
Peter Kollár
Peter Privalinec, Martin Molnár
Buzztro

Andrej Kečkeš

Sportimea

Vzhľadom na skutočnosť, že sme obdržali veľmi veľa kvalitných nápadov a nie každý môže postúpiť, budeme spolu s partnermi súťaže hladať možnosti ako podpriť aj ďalších prihlásených, príp. poskytnúť konkrétnu spätnú väzbu a pohľady porotcov. O konkrétnych formách budeme informovať už čoskoro.

Čo hovorí na tohtoročné prihlášky porota

Ako by ste zhodnotili kvalitu tohtoročných finalistov?

Michal Král: Osobne si myslím, že kvalita tohtoročných nápadov a ich realizátorov je na vysokej úrovni a verím, že vo finále vyberieme projekt a ľudí, ktorý bude mať potenciál pre vybudovanie reálneho a dlhodobo udržateľného biznisu.

Daniel Minárik: Myslím si, že kvalita nie len finalistov, ale aj množstva ostatných prihlásených nápadov sa od minulého ročníka výrazne posunula a bolo fakt z čoho vyberať. Veľmi milo ma prekvapilo, že medzi nápadmi bol celkom veľký podiel nápadov z iného ako IT sektoru, čo dokazuje, že je stále priestor niečo vymýšľať vo všetkých sektoroch.

Čo si myslíte o nápadoch, ktoré nepostúpili? Mala porota na tieto projekty rovnaký názor? Čo zavážilo pri rozhodovaní?

Michal Král: Vzhľadom na to, že v súťaži bolo viac ako 300 nápadov, pochopiteľne nie všetky spĺňali predpoklady pre to, aby sa stali Podnikateľským nápadom roka. Niektorým chýbala inovatívna myšlienka, iným biznisový potenciál či globálnejší rozmer. Každopádne to neznamená, že nápady, ktoré nepostúpili naďalej, nemajú v budúcnosti šancu byť úspešné, ak na nich autori budú ďalej pracovať a rozvíjať ich. Počet miest však bol obmedzený a porota vybrala tie, ktoré z poskytnutých informácii najviac spĺňali predpoklady na to, aby boli úspešne zrealizované a mohli sa stať Podnikateľský nápadom roka.

Daniel Minárik: Nápady, ktoré nepostúpili nemuseli byť vyslovene zlé avšak mnohým chýbala inovatívnosť a pri mnohých sa akosi pozabudlo na matematiku a na to ako sa dá nápad premeniť na peniaze. Myslím si, že porota bola pri väčšine hodnotení jednotná a okrem spomínanej inovatívnosti, biznisového potenciálu a škálovateľnosti na ďalšie trhy hodnotila vo veľkej miere aj tím, ktorý za nápadom stojí, lebo aj priemerný nápad s dobrým tímom môže byť veľmi úspešný. Veľkým plusom bolo ak bol nápad testovaný na trhu, mal funkčný prototyp alebo prvých zákazníkov.

Čo Vás zaujalo na projektoch, ktoré ste navrhovali vy osbne medzi finalistov?

Michal Král: Mňa osobne zaujali nápady, kde už sa istým spôsobom myšlienka overila v praxi a teda majú už vytvorený minimálne prototyp, prípadne už hotový produkt či službu a ideálne, ak už sa podarilo získať aj prvých zákazníkov. V tom prípade to znamená, že pre taký nápad existuje potenciálny trh a to je pochopiteľne jedna z kľúčových vecí. Zároveň som sa medzi riadkami snažil identifikovať aj  manažérsky, obchodný a marketingový potenciál jednotlivých tímov, ktoré predkladali nápady, lebo len samotný nápad k úspechu nestačí a pravdupovediac tvorí len malý krok na dlhej ceste k úspešnému a ziskovému projektu.

Daniel Minárik: Nedá sa povedať, že by bola jedna všeobecná vec, ktorá ma na projektoch na shortliste zaujala. Každý nápad ma zaujal niečim iným, či už to bol veľmi detailne prepracovaný biznis model a profesionálne vypracovanie, veľmi silný tím alebo sa mi jednoducho páčil produkt. 

Čo by ste poradili tým, ktorí nepostúpili?

Michal Král: Jednoznačne aby nezúfali a nepovažovali to za neúspech. Verím, že účasť zapojeným pomohla minimálne utriasť si myšlienky, zamyslieť sa nad dôležitými aspektmi podnikania a prípadne zostaviť si tím pre ďalšie rozvíjanie nápadu. Na tom všetkom sa dá stavať  v budúcnosti. Taktiež by som odporučil v akomkoľvek štádiu nápad konzultovať a testovať na svojom okolí, potenciálnych zákazníkoch a pracovať tak na nápadoch, ktoré majú praktický a nielen teoretický potenciál. V každom prípade sa chcem všetkým zapojeným poďakovať za čas, ktorý investovali do súťaže a prajem veľa úspechov pri ďalšom snažení a finalistom držím palce pri osobnom prezentovaní nápadov.

Daniel Minárik: Keď sme sa minulý rok prihlasovali do prvého ročníka, brali sme prihlášku najmä ako možnosť získať spätnú väzbu od profesionálov. To, že sme nakoniec uspeli sme vôbec nečakali avšak viem s určitosťou povedať, že ak by sme nepostúpili, tak by sme na projekte stále pracovali s rovnakým zápalom ako na ňom pracujeme teraz, lebo mu veríme. Čiže ak nápadom veríte pracujte na nich ďalej, rozvíjajte ich a prihláste ich napríklad do ďalšieho ročníka. Ak bol úspech nápadu postavený len na víťazstve v Podnikateľskom nápade roka, tak to pravdepodobne taký dobrý nápad nie je :) Každopádne všetkým držím palce a stále mi môžu ľudia písať tak ako pred súťažou...

Názory ďaľších porotcov doplníme priebežne.

Zdroj: http://podnikatelskynapadroka.sk/clanok/2317487503/finalisti-podnikatelskeho-napadu-roka-2013.html